Socialstyrelsen? De har väl fullt upp att rekommendera folk att äta bröd?

Nej, ska man skaffa sig uppgifterna får man allt ringa runt och fråga, och de som innehar uppgifterna behöver bara lämna ut det som är offentlig handling. Dvs precis så som det fungerar idag.
Det betyder att bankens uppgifter (sekretessbelagda) inte får lämnas ut, dina köpvanor på Systembolaget är inte offentliga (eftersom kunderegister inte är offentlig handling) och eventuellt trassel med Socialförvaltningen är hemligt (skyddas av sekretesslagen och delvis av journallagen) osv.
För att skingra eventuell begreppsförvirring:
Allmänna handlingars offentlighet
Innebär att i princip alla, både svenska och utländska medborgare, har rätt att läsa de handlingar som finns
hos myndigheterna. Rätten begränsas på två sätt. Allmänhenten har bara rätt att läsa sådana handlingar som är allmänna, dvs som inte är hemliga eller räknas som arbetsmaterial.
Journallagen innebär att uppgifter om patienters hälsotillstånd och andra personliga uppgifter skyddas genom sekretess och tystnadsplikt.
Jag vet däremot inte riktigt hur det förhåller sig men företag och sekretess, men jag misstänker att inte mycket hos dem är offentlig handling (utom möjligen kvartalsrapporter och reklam)

Jag är så nöjd med offentlighetsprincipen, den är väldigt trevlig och mycket obekväm för politiker och andra som försöker dölja mygel och annat otrevligt.
Visst kan den också missbrukas, men det kan demokrati, frihet och kärlek också.