Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blom- och grentorka
          Monica J
          Inlägg 22-08-2003, 10:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 1 665

Hej!
          Läste Cillas beskrivning av blom- och grentorka på körsbär och det är precis så mitt körsbärsträd ser ut. Det planterades förra våren och såg ut så redan då, bara blad längts ut på grenarna.

Vad kommer hända med mitt lilla träd, kommer det att dö? Det har bara tre grenar förutom toppen, vad ska jag göra? Ta bort det och plantera ett nytt?

Drabbas alla körsbär av detta?

Mvh
          Monica

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Göran
          Inlägg 22-08-2003, 12:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 556

Jag har själv ett träd av sorten skuggmorell som vissa år drabbas hårt av grentorka och som jag funderar på att byta ut. Trädet är väl ca 15 år och ganska ojämt i formen, har dock inte kommit till skott ännu eftersom det årligen lämnar god skörd av stora men sura körsbär.

Läste på ebe plant http://www.algonet.se/~reinisch/korsbar.htm att dessa två sorter ska vara resistenta mot grentorka. Vet inte om man kan tro på det men kan kanske vara värt att testa. Någon som har eller vet mer om dessa sorter?

KARNEOL, [S] Zon I-IV
          Försöksstation Pillnitz i östra Tyskland. Korsning mellan Korös och Skuggmorell. I handel sedan 1990.
          Trädet: Växer kraftigare än Skuggmorell och bildar en utbredd kronan. Beskärning rekommenderas.
          Frukt: Stor till mycket stor. Vikt 6.8 gr. (Skuggmorell 5.2 gr) .Mörkröd till brunröd. Köttet är fast, mörkrött och sött. Skaftet är kort.
          Blomning: Något tidigare än Skuggmorell.
          Mognar: Mitten till slutet av juli. Några dagar tidigare än Skuggmorell.
          Jord/växtplats: Lätta, varma, näringsrika jordar och ett Ph värde på 6.5 - 7.
          Användning: Ät- och hushållsbär.
          Övrigt: Delvis självfertil, genom pollinering ökar avkastningen. Pollineras av Skuggmorell, Sötkörsbär och Prunus avium. Karneol är resistent mot Monilia ( Grentorka).

SAFIR, [S] Zon I-IV
          Försöksstation Pillnitz i östra Tyskland. Korsning mellan Skuggmorell och Heimanns 23. Sedan 1991 i handel.
          Trädet: Växer medelstark och bildar rund krona med tät förgrenning.
          Frukt: Mycket stor, vikten är 7.5 gr. Mörkröd nästan svart. Köttet är mörkrött och något mjukt. Smaken är romatisk och sötsur.
          Blomning: Medeltidig, sorten är självfertil, genom pollinerig ökar avkastningen.
          Mognar: Några dagar tidigare än Skuggmorell
          Jord/växtplats: Lätta, varma, näringsrika jordar med ett Ph på 6.5-7.
          Användning: Ät- och hushållsbär.
          Övrigt: Pollineras av Skuggmorell, Fanal, Stella. Safir är resistent mot Monilia (Grentorka)

--------------------
          Göran, zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon