Den här pajen är jättegod, och innehåller paprika. Pajdegen ska alltså inte ligga i botten, utan bara som ett lock ovanpå stuvningen.
KYCKLINGPAJ MED CHILISÅS, 4 port
Pajdeg:
100 g margarin eller smör 2,5 dl vetemjöl 1-2 msk vatten
Fyllning:
1 kall grillad kyckling 1 gul paprika 1 röd paprika 1 msk margarin eller smör 0,5 påse djupfryst smålök (150 g) eller schalottenlök 2 msk vetemjöl 2,5 dl mellangrädde 1 dl chilisås 1 burk ananas i skivor (220 g) 1-2 tsk italiensk salladskrydda 0,5 tsk salt 2-3 krm svartpeppar
Pensling:
1 uppvispat ägg
Hacka samman ingredienserna till pajdegen, gärna i en matberedare. Låt degen ligga kallt ca 30 min.
Bena ur och ta bort skinnet från kycklingen. Skär den i mindre bitar. Skölj, kärna ur och skär paprikan i mindre bitar.
Fräs paprikan i matfettet. Tillsätt löken. Strö över mjöl och späde med grädde. Tillsätt chilisås och låt stuvningen koka ett par min.
Skär ananasen i bitar. Tillsätt ananas och kyckling i stuvningen. Smaka av med italiensk salladskrydda, salt och peppar. Häll stuvningen i en ugnssäker form.
Kavla ut degen till en platta lika stor som formen. Lägg pajlocket över kycklingstuvningen. Pensla locket med ägg.
Grädda pajen i ugnen i 225°, 25-30 min.
|