CITAT (Klura @ 05-09-2006, 15:31)
Niklas, först o främst...
Problemet ligger inte alls bara ovanför oss små chaufförer.
Det är åkeriets skyldighet att planera körningarna så att bestämmelserna kan följas. Men det ligger på chaufförerns ansvar att se till att reglerna följs.
Det innebär att det är du (när du står och svettas i kontrollen) som i första hand får böterna, men troligtvis så får även chefen betala också.
Länken som Inga skickade har inget med chaufförsyrket att göra utan det är Kör o Vilotider (EEG) nr 3820/85, 3821/85 samt lag SFS 2005:395 Arbetstid vid visst vägtransportarbete (beroende på vad vi arbetar med) vi ska följa.
Dieselpuff

Jo, jag vet att det inte hade med chaufförers arbetstid att göra, men det var ändå intressant tyckte jag.

Du har en poäng (eller flera

) där...
Funderade lite idag och kom fram till att jag nog ändå inte har kört olagligt mycket nån gång än. Den värsta körningen som är en fast linje som jag körde några veckor i somras, då var jag "igång" från 09.00 till nån gång mellan 22.30-00.30, men det var en körning på totalt 60-65 mil så själva körningen gick under 9 timmar med ganska god marginal. Den övriga tiden var ofta ca 2 timmar ren väntetid p.g.a. seg lastningspersonal och kö på det ställe jag lastade fullt varje dag.
0900-2230 en bra dag, det blir 13,5 timmar minus ca en timmes total "rast" under dagen = 12,5 alltså under 13-timmars-gränsen för total arbetstid.
Nåja, nog om det där nu (tycker jag)..

Vad kör du själv och vart?