CITAT (Hannele @ 05-09-2006, 15:05)
CITAT (MrNorth @ 05-09-2006, 14:41)
de engagerar sig i alla fall i en fråga som berör så många svenskar väldigt djupt.
Du menar ättlingar till alla engelsmän, holländare, finnar, italienare, tyskar och andra som drällt här sedan 1600-talet??
Byggt upp halva Göteborg och konstruerat de flesta hus i huvudstaden?
Fast det är svårt att jämföra forna tiders expertinvandring, arbetskraftsinvandring, med dagens flykting- och anhöriginvandring. Det är två helt olika saker. Dessutom var forna tiders invandrande tyskar, valloner, holländare, skottar etc ganska få, och många åkte hem igen. Dagens invandring är den största vi haft på, tja, sen järnåldern kanske, vad vet jag. Och den storleken på migrationen kan vara helt ok.
OBS, jag tycker att invandring behövs och kan vara bra. Men man kan inte göra som politikerna nu och skapa segregation, ska vi ha invandring ska vi ta emot invandrarna väl, inte fösa ihop dem i samma område. Alla tycks leva (och predika) i någon slags förhoppning om att "det löser sig nog till slut", men, jag tror att om vi inte fördelar våra resurser rättvisare och försöker minska klyftorna mellan medborgarna så kommer partier på extremkanten att få ökat stöd framöver. Korkade idéer om att invandrare "är lata" kan enkelt motbevisas om man går ut på arbetsplatser där invandrare fått chansen. Jag jobbar på en arbetsplats där facket säger ungefär att ca 4 av 5 har "annat ursprung än svenskt", och det funkar väldigt bra.
Fick skräp från Sverigedemokraterna i brevlådan idag...eller igår kanske, får hoppas folk läser och förkastar deras idéer. Hellre det än att de direkt kastar brevet i pappersåtervinningen. Man ska känna sina motståndare.