CITAT (Pirum @ 06-09-2006, 02:46)
CITAT (Bettson @ 05-09-2006, 13:42)
Så du menar att oljan inte är en ändlig resurs då !
Är det inte så att en ändlig resurs först blir dyr och sedan jättedyr för att sedan ta slut.
Mjao, visst är oljan ändlig. Men det jag menade var att den kommer att bli så dyr att den kommer att ersättas av andra bränslen (exempelvis från kol, tyvärr) innan den rent faktiskt tar slut.
Men precis som för torsken befinner sig vi nu i ett problematiskt läge. Det höga oljepriset gör att vi letar efter alltfler oljefyndigheter. Och oljefyndigheter som var olönsamma där oljan kostade $20 fatet är idag lönsamt att prospektera. Därför hittas det mer utvinningsbar olja. Därför vill man borra i Alaska och Arktis, kanske Antarktis också, tyvärr.
Likadant är det för torsken. Ju färre det finns, desto högre blir priset, och desto hårdare fiskar vi den. Men oljeförråden kan inte kollapsa på samma sätt som torskbestånden, det som kan hända är att priset blir så högt att folk slutar handla. Oljemarknaden kan då kollapsa. USA och Kina funderar som sagt på att omvandla kol till flytande bränsle. Det sägs vara lönsamt om oljepriset tros hålla sig över $30 fatet. Vem vill då borra upp olja som kostar $40 fatet? (främst olja på stora havsdjup är dyrt, olja i Kuwait kostar väl $2-$4 att få upp tror jag mig ha läst nånstans) Och kol har vi mycket mer än olja. Dock är även kolet ändligt, men, det handlar i sådana fall om flera hundra år bort. Och så långt förmår inte människan tänka.
Äh, nu är jag trött tror jag...men protestera angående watt orkar jag inte...

Däremot brukar en del, främst ingenjörer etc tror jag, hävda att lågenergilampan inte sparar ett smack. För glödlampan drar visserligen mer ström, fast, den hjälper å andra sidan till att värma upp lägenheten också. Fast då kan man kontra med att placeringen av ljuskällan med avseende på värmespridning i rummet är suboptimal, samt att vi under stora delar av året inte vill ha mer värme än vi redan får från solen.
Fast borde men inte betrakta den ändliga resursen även lite som våra barns.
Oljan behävs ju för att hålla våra hjul rullande. Varför inte se till att spara på den så att även kommande generationer får lite tid att anpassa sig.
Det låter faktist lite som om att du inte tycker man skall bry sig?