CITAT (Bettson @ 06-09-2006, 07:02)
Fast borde men inte betrakta den ändliga resursen även lite som våra barns.
Oljan behävs ju för att hålla våra hjul rullande. Varför inte se till att spara på den så att även kommande generationer får lite tid att anpassa sig.
Det låter faktist lite som om att du inte tycker man skall bry sig?
Jo, jag tycker att man ska bry sig jättemycket, men inte för att "oljan kan ta slut" utan för att den ställer till så mycket skada. Både vid utvinning (inte minst sociala konsekvenser) och användning. Ett ökat oljepris riskerar dessutom att öka riskerna för exploatering i känsliga (socialt, ekologiskt, whatever) områden, vilket är mycket synd. Samtidigt hjälper ett högt oljepris till att minska användningen av olja, och det är ju åtminstone bra för miljön.
Jag är för en kriminalisering av fossilbränsleanvändning i många fall, eftersom jag menar att oljan inte behövs så mycket som vi tror, åtminstone inte i Sverige som är lyckligt lottat med relativt lindrig befolkningstäthet och stora vegetativa markområden.
Vad gäller raden
"Dock är även kolet ändligt, men, det handlar i sådana fall om flera hundra år bort. Och så långt förmår inte människan tänka." så raljerar jag en smula över människans kortsiktighet
(Förhoppningsvis kan vi dessutom använda kol på ett miljövänligt sätt i framtiden, men, det är något vi inte kan hänvisa till idag om vi vill bränna kol så det susar om det. Eftersom just kommande generationer får plocka upp notan. 'Föregångslandet' USA får ca 50% av elektriciteten från kolkraft förresten.)
CITAT (anna_rispan @ 06-09-2006, 09:00)
ja men hallå. värmen från en lampa är väl inget man räknar in i uppvärmningskostnader iallafall. en lärare i skolan sa att en ordinär glödlampa gav lika mycket värme som en person. tycker det känns som lite... men det verkar oekonomiskt att se lampan som uppvärmningskälla.
Angående lampor och värme; elektriska apparater blir varma, oavsett om det är lampor, TV, dator. En lampa är ett rätt ok element, speciellt om den inte är placerad i taket alltså. Det går mycket väl att räkna in lampor i uppvärmningskalkyler, i moderna experimenthus så kan man ibland helt klara sig utan element; värmen kommer från människorna i huset, solen, luften och alla elektriska apparater man har. Datorer är ofta alldeles utmärkta element förresten, på flera hundra watt

Men, som sagt, för egen del är det oftast bra att använda lågenergilampor.