Vi köpte en Canon S40 för cirka ett år sedan (då ca 10 000kr) och den har varit mycket bra och kostar i form av den förbättrade uppföljaren Canon S45 ca 7500 kr, vilket inkluderar ett 32 Mb minneskort. (Vi skulle nog inte tyckt oss ha råd med en så pass dyr kamera om det inte varit för en mindre travvinst...) Vad du än väljer så får man leva med frustrationen att priset jämfört med upplösningen hittills förändras dramatiskt varje år...
Jag skulle vilja ge rådet att vänta med att köpa en kamera till man har råd med en som tar bilder i upplösning på ca 4 Megapixel (Mp) vilket ger riktigt bra bilder även om man givetvis gärna skulle ha en med 5 Mp. När man tex skickar in för digital "framkallning" hos tex Expert och får hem resultatet på riktigt fotopapper så syns skillnaden. Att få sina bilder printade den vägen kostar ca 5 kr per styck vilket oftast inte blir dyrare än normal framkallning eftersom vi skippar alla usla och misslyckade bilder som man tvingas betala för med "normal" 35 mm-framkallning.
En bild som tas med högsta upplösning dvs utnyttjar max av kamerans 4 Mp ger njutbara bilder upp till förstoring som motsvarar A4 och det ska man inte inbilla sig att man kan uppnå med enklare kameror med 2-3 Megapixel. Jag har sett bra bilder från en 3.3 Mp men där går nog gränsen även för vanliga papperkopior på 10 x 15 cm! Låt dig inte luras av att bilder från olika kameror inte skiljer sig nämnvärt när det skrivs ut från hemskrivare om det inte är så att du alltid kommer använda en enklare skrivare. Högre upplösta bilder blir givetvis inte bättre än vad skrivaren tillåter men man kan alltid välja andra och bättre utskrifter tex genom ett fotolabb om man vill. En fantastisk bild i för låg upplösning kommer aldrig kunna göras bättre och jag vet att i alla fall inte vill utsätta mig för det i onödan.
När det gäller minneskort till kameran så tycker jag att kameror som använder Compactflash I & II är att föredra eftersom de andra modellerna av minneskort lättare blir skadade tex vid byte eller transport i kameraväskan. Högre upplösta bilder tar givetvis mer utrymme för lagring på minneskort och att köpa till tex ett kort på 128 Mb är till dagens priser aldrig fel!
Jag har sett andra kameror med 4 Mp för ca 4500-5000 kr och en satsning i den prisklassen bör man nog göra om du vill ha ut riktigt bra bilder och om det inte enbart är aktuellt med att visa bilderna på "webben".
Mvh/Ulfven
--------------------
Mvh/Ulfven, zon 2, www.kassander.com
Cyniker är vad den naive kallar realisten...
|