Jag vill kalla mig en "äkta kilowatt-jägare"!
Hade en årsförbrukning på
27.672 kW 2001! En dygnsförbrukning när det var som värst på 96 kW!! Det blir pengar det.
Har sedan systematiskt med alla till buds stående medel — utan enorma investeringar — fått ner den till:
4.702 kW (~11-12 kW / dygn) år 2005.
År 2006 blir det ännu lägre! Till dags dato har jag förbrukat ganska precis 3000 kW (~8 kW/dygn). Ja, jag är statistikfreak.
Hur?
Lågenergilampor strängt taget överallt. IKEAS duger utmärkt och de räcker definitivt mer än ett år.
Uppvärmning sker nu med pellets. Rejält stöd från täljstenskamin. Vilket inneburit att jag sänkt den generella inomhustemperaturen till ~17°C. Det låter kallt, men det rasslar snabbt upp i 23°C så fort jag tänder i kaminen, vilket jag ändå gärna gör varje kväll. (Lite värme kvar i stenen på morgonen.)
Behöver verkligen samtliga rum värmas upp? Jag har ingen värme alls på övervåningen, där ändå ingen stadigvarande bor. Skorstenen passerar igenom och ger en spillvärme på ~10°C. Perfekt för övervintrande växter.
Håller också ungefär samma värme i källaren, bortsett från torkrummet för tvätt där även duschkabin finns. Där är det varmare.
Samtliga vitvaror utbytta till A- eller A+-klass. (De var ändå gamla och dåliga.)
Självklart inga stand-bye lägen etc.
Duschen är kort och intensiv med avstängning av vattnet vid intvålning. Har bara till syfte att bli ren. Då räcker 1 minut långt!
"Njutningsduschning" sker ändå två gånger i veckan i simhallen, då även håret tvättas.
Många bäckar små... Och ja, Vattenfall har varit hemma och extrakollat min mätare två gånger.
Skulle kanske byta signatur till "snåljåp", men mår faktiskt näst intill fysiskt illa av den dj-a energipolitik vi har, och de enorma vinster el-bolagen faktiskt tar ut.
- - -
Någon frågade om vad björkved kostade. Jag betalar 300:-/m3 (ej staplat) för
färdig, torr ved. Inte 100% ren björk längre, det blev lite för intensivt. Nu 70/30 cirka.