CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2006, 07:39)
CITAT (Månskensbonden @ 06-09-2006, 23:21)
CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2006, 21:59)
...För den drabbade kan det ha betydelse, för den som gör inbrottet saknar det betydelse ur straffrättslig synpunkt....
Nej, omständigheterna saknar inte alls straffrättslig betydelse för den som gör 'inbrottet'.
Om jag står utanför mitt olåsta hus och säger till dig att "här får du inte gå in", och du ignorerar det och går förbi mig in i huset, så är det troligen 'egenmäktigt förfarande' eller 'hemfridsbrott' snarare än ett 'inbrott'.
Om du däremot bryter dig in i mitt låsta hus, är det dock helt klart ett 'inbrott'.
Skillnaden är vad den inträngande gör. Om inget stjäls är det hemfridsbrott eller egenmäktigt förfarande. Om något stjäls är det inbrott även om dörren står på vid gavel.
Och om man går in i det olåsta huset och läser ett papper som ligger framme på köksbordet.....kanske skriver av en del av texten, men tar inte med sig papperet därifrån.....och går därifrån utan att ha förändrat något i huset.....då är det per definition inte ett 'inbrott'.
CITAT (KURT @ 07-09-2006, 07:15)
Moderaterna har valaffischer där det står "Man ska inte behöva dubbla lås för att sova lugnt om natten", de kanske också har haft erfarenhet av folkpartibesök nattetid!
-Fast att använda en vanlig brandvägg i internetsammanhang kallar jag inte precis för "dubbla lås", utan snarare vanligt sunt förnuft som vilken surfande medelsvensson som helst känner till. -Utom tydligen en del sossar...
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "