Att göra sig oberoende av olja är ju lättare sagt än gjort.
Jag flyttade från stan till landet för ett knappt år sen och började fundera lite på det där med energi osv. och blev smått chockad ... efter att ha bott i en lite fjärrvärmevärmd (biobränsle) lägenhet och cyklat eller åkt buss till jobbet bodde jag nu i ett hus med oljepanna och hade skaffat en bil. 3-3500 liter olja på ett år skulle det motsvara för mig ensam. Knappast rimligt.
Oljetanken fick jag bortmonterad i juli, semestern gick åt att hugga ved. Kaminen har jag inte fått installerad än så jag väntar med spänning på kallare årstid ....

... men varmvattenberedaren kom upp i helgen. Kan säga att duschar utan varmvatten sparar både vatten och energi ...
Bilen går nu på 50-50 bensin-E85 plus att jag försöker köra så snålt det går. Nu är ju inte etanol som bränsle "koldioxidneutralt", som det heter, men förhoppningsvis lite bättre än ren bensin.
Försöker också att odla så mycket av min egen mat som möjligt, köper närproducerat i gårdsbutiker, återvinner, snålar, komposterar ... tja, vad man nu kan göra för att minska sin energikonsumtion.
Några stömslukande maskiner har jag inte, förrutom spisen så här i saft-och-sylt-tider. En liten bärbar dator, en radio, några lågenergilampor ... that's it. Men när jag pluggar in växtbelysningen i februari blir det såklart lite annan snurr på elmätaren ....

Snart är vi två här i huset och då minskar ju automatiskt energiförbrukningen till hälften ... per person ...
Att försöka räkna ut hur mycket olja man förbrukar genom sin konsumtion är inte så enkelt dock. Hur mycket olja går det åt för att tillverka och transportera ett par skor från Kina, hur mycket olja går det åt för att tillverka konstgödslen som göder sädesfälten, och till bondens traktor, som jag får mitt bröd från.
Det fanns en tråd där det diskuterades skillnaden mellan KRAV och närproducerat. KRAV-äpple från Nya Zealand eller vanligt äpple från Österlen ... vilket har störst miljöpåverkan.
Att vara en medveten konsument är oerhört svårt ... det bästa är att ta ställning genom att minska sin konsumtion och sitt bidrag till belastningen på miljön.
Tillägg :
Det blev mycket snack om fjärrkontroller i tråden ... jag har inte en enda !!

Antar att jag framstår som nåt slags bakåtstävande UFO ...

... men jag har ju inget att "fjärrkontrollera" ...