CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-09-2006, 08:39)
+Med tanke på att det är en skola är det nog roligast att odla sånt som är moget när skolan håller på för de är väl inte där under sommaren??? Så grönsaker och bär som mognar i juli och liknande är kanske inte så kul för eleverna.
Jag vet inte vart i landet skolan ligger men ligger den i zon 1-3 kan man ju tänka sig hösthallon de mognar i augusti-september och då är eleverna tillbaka från sommarlovet. Allgold Risarp ett gult hösthallon tycker jag är sött och gott.
precis min tanke när jag bad om elevvänliga förslag!! kryddor, örter och vissa blommor och såklart lökar har vi tänkt, hallon och andra blommor/grönsaker/bär som mognar/blommar sent är tacksamma!! Det gula hösthallonet ska jag absolut kolla upp!! Tack för tips! Skolan ligger på västkusten, zon 2 kanske? Vad för slags mullämnen bör man blanda i jorden för att den ska behålla fuktigheten? Torv? Eftersom vi inte har nån jord att tillgå så blir det köpejord/gödsel i kragarna, detta med lerjord...finns väl knappast att köpa i handeln va? Hade en tanke om att ha mycket gräsklipp, hjälper det upp uttorkningsrisken? Andra tips på hur man underviker uttorkningen?