Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pallkragar på skolan, behöver lite råd...
          Pysselfröken
          Inlägg 07-09-2006, 18:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 8 552

Jag har fått nöjet att med elevernas hjälp anlägga en liten (krydd)trädgård i direkt anslutning till vår skolgård.
          Jordplätten vi fått är ganska sluttande mark med en tunn grässvål över berg. Här har jag tänkt att vi skulle placera pallkragar i terasser. Jag har läst igenom många av inläggen här i pallkrageklubben men har ändå några frågor...

- tänkte grunda med tidningar, vet någon om trycksvärta är farligt/giftigt, i så fall vad finns för alternativ?

- vi ska odla lite olika kryddor/örter/blommor/grönsaker och ev någon bärbuske, är det för grunt med bara en pallkrage, bör man ha 2 på höjden?

- har ni några förslag på "barnvänliga" växter/blommor/grönsaker? Det ska finnas plats för ettåringar som eleverna driver upp i sina klassrum samt perenner, gärna som man kan ha användning av(växtfärgning, teér, matlagning, oljor/salvor osv. )

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fie
          Inlägg 09-09-2006, 09:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 8 364

På förskolan där jag jobbar har vi också börjat att odla i pallkragar. Rädisor, mynta ( i kruka) och sallad har varit populärt. Men också växter som känns spännande, lammöra är en riktig storfavorit. Du kanske har elever/kollegor med kryddor eller växter hemma som de vill dela med sig av. Jag vet att det finns förskolor där man arrangerar växtbytardag med annueller och perenner.
          Kanske den här länken kan bidra med ytterligare idéer.
          http://www-uterum.slu.se/

Det skulle vara roligt att få höra hur arbetet fortlöper rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon