CITAT (sudden @ 09-09-2006, 11:33)
CITAT (flaxss @ 09-09-2006, 10:17)
CITAT (forget-me-not @ 09-09-2006, 09:49)
Men jag har hört att man
alltid ska ha en innerkruka så rötterna kan andas. Är det fel, menar du?

det är jorden som gör att rötterna andas . en bra jord ska innehålla så att röttern kan andas plsu att dne håller fukt m.m. .
jag har alldrig haft två krukor och mina växer dom både lever å frodas och det utan innekruka .

något som är bra med att behålla innerkrukan är att man kan hälla vattnet i ytterkrukan och låta växten "dricka" underifrån vilket minskar risken för att dränka växten eller att jorden möglar. men tar man bort innerkrukan och planterar i en större så får rötterna mer plats vilket innebär att växten kan växa sig större än vad den hade gjort om den satt i innerkruka. det gäller såklart inte riktigt alla växter

men man dränker inte växten heller om man bara har en kruka vattnet rinner ju igenom hålet å ut har man inget håll så får man vara så passa duktig att man vet hur man ska göra jag själv har lerkrukor med hål till allla växter och då bara en kruka . funnkar hur bra som helst å vem skkulle inte vilja ge sin växt så mycket utrymme som dne kna få det är ju roligt å visa upp sina fina å pampuiga växter