CITAT (ester @ 10-09-2006, 17:25)
CITAT (Hannele @ 10-09-2006, 10:01)
CITAT (askar @ 09-09-2006, 22:40)
CITAT (Hannele @ 09-09-2006, 22:15)
CITAT (askar @ 09-09-2006, 21:55)
Nej...för mig är dessa tanter inte alls gulliga...
påminner alltför mycket om tanten som låg i samma sal som min mamma
Hon hade sååå otroligt stora glasögon (tror de var från 70-talet)
skalmen hade gått av och var lagad med brunt plåster.

Vad är det för fel på tanter som inte har råd ens att laga sina glasögon,
ännu mindre råd att köpa några trendiga modeller?

Jo det kan jag tala om för dig...
De har sååå jämrans giriga arvingar... som ser till att istället för att låta mamma/pappa få ett par nya glasögon, när alla vet att h*n kommer att dö
inom några månader, så lagar dom med plåster...
Tja, jag har träffat många gamla som säger själva;
"Nej, köp ingen ny tröja, jag ska ändå snart dö..."Och det finns många, som inte har så mycket kvar att lägga ut på glasögon och tandvård,
det är inte precis gratis att bo på servicehem heller.
Varenda kaffekopp kostar extra, så det finns inte mycket guldkant i tillvaron.

Min mamma är gode man åt en gammal tant. Tanten är lite senil, hon är änka utan barn, har gott om pengar och är precis sådär "köp inget åt mig, jag är så gott som död".
Så mamma "lurar" henne. Tanten hade en usel säng som bara inte dög att sova i och hon fick ständigt ont i ryggen av sin säng. Så när tanten skulle flytta till serviehem slängde mamma hennes säng och köpte en ny och sa sedan att den nya hörde till servicehemmet och att den ingick i hyran. Samma sak med glasögonen som var gamla och med trasiga skalmar. Såna läsglasögon som man i stort sett kan köpa på bensinmacken. Mamma köpte nya och berättade för tanten att glasögonen var gratis och hade kommit med veckotidningen som extra gåva. Ja, då var tanten glad och tyckte att livet var lyxigt.
Tanten var ju ändå så snurrig att hon var i behov av en gode man för ekonomins skull och om hon hade det bra och levde i tron att allt var gratis så gjorde ju lurendrejeriet ingen skada. För vissa saker behövde hon ju för att ha det bra, bara att hon var för snål för att unna sig.
Ibland kanske både barn och gamla måste tro på tomten.