CITAT (MrNorth @ 10-09-2006, 17:41)
Kollade på ett program på svt1 som handlade om hur olika samhällsgrupper borde rösta. Och det som gjorde mig engagerad var att av förstagånsväljarna så röstade nästan 50 % på antingen v eller mp. Är det någon som har nån aning om varför det blir så? Kanske finns det några förstagångsväljare här på forumet som vill delge sina tankar och funderingar...?
/Henrik
I samma program visade de väl att andelen pensionärer som röstade på Mp var 0% om jag minns rätt? Om man ser var partierna har sina kärnväljare så har Mp majoriteten av sina väljare i lägre åldrar medan andelen förstagångsväljare som röstar på C och Kd ligger mellan 1-2 %.
Jag tror att "yngre" människor uppskattar rakare och enklare budskap för de har nog ofta rätt bestämda och uttalade åsikter om saker. Så det blir en förskjutning mot det extremare åt vänster och höger. Därför går V,Mp och M hem hos yngre medan äldre kanske nyanserar sina åsikter mer och närmar sig mitten när de blir äldre.
Det räcker bara att se på mina gamkla hippieföräldrar som har upplevt både flower power, FNL demostrationer, proggen och kärnkraftsmotstånd, nu är de hyfsat välbeställda medelklass 50+ människor som aldrig skulle ställa sig på barikaderna och protestera mot något, möjligtvis mot fastighetsskatten bara. Radikaliteten rann fort av dem