Ja rosenskottsteklar är dumma kryp. Jag har missat att ta bort dem i år enär jag grejat med annat. Så nu har jag riktigt många. De lägger ägg i jorden förstår jag. Hur skall man få bort dem där? Kan man på något vis med något medel göra något åt det?
En sak som jag observerat är att har man en buskig trädgård så trivs fåglar och om man matar dem mycket på vintern och också även har fågelholkar till dem, så blir de kvar i trädgården och tar många löss från Rosorna. Därför har vi nästan inga löss. Behövde inte spruta i år. Koltrastar har vi gått om som kryper under buskar och rotar överallt. De tar också skadeinsekter. Men vem lever på Rosenskottsteklar eller dess ägg i jorden?
Ja naturen är märklig å skön. Nu lägger jag ut en "ogrässkyddspressening" och sedan ölandssten mellan rosorna åvanpå gräset. Så slipper jag gå där och besvärligt klippa gräs. Under rododendronbuskarna har jag lagt täckbark som håller jorden fuktig. Det är oerhört viktigt att rododendron och azaleor får vatten också under vintern samt hela året. Dock ej stå i vatten. Hälsningar Thore