du verkar redan kunna en hel del redan .
det du ska tänka på *även i skånkst klimat* är att skåne har dimma både höst å vinter och det är dåligt för växter som just humilis,katusar mindre haärdiga yucca m.m. sabalpalmerna är detså härdigare med både fukt och kyla den härdigaste av dom -15c -20c men i kallare zoner kräver även dom skydd det som görr att jag personligen inte ggillar sabla är att dom inte trivs med vårar sommar . men därimot väderkvarnsplam trivs i våra svala somar dom växer bäst i ent emp på +20c . men tillbaka till fukt du bör igentligen ge skydd mot regn för humilis men trelleborg har inte ett så tufft vinterklimat ändå så hos dig kan det ha blivit så att humilis har klrat både fukt plus vintern . själv får jag skydda min humilis mot regn på hösten . den jag hadde i kruka överlevde hela vintern utan skydd ner till -12c men då försvann alla gammla blad det som blev kvar var 2blad men den dog senare av fukt å för snabb vatnining av mig .
men i ditt fall behöver du inte oroa dig över dne om den då klarade vintern bra , men att få en bra tillväxt hadde jga ändå börjat skydda den vid -7c -10c och du måste låte det vara frost så det fryser ner sen sätter du på skyddet .jag tycker man måste låta växterna få en tillväxt sånt som bara överlever år efter år är inget att ha växten mår inte bra av det .
sen sabal texan hadde jga inte haft hade jga varit dig hadde jga grävt upp den .
detta var lite om plamer å så men väderkvarnsplam å humilis är inga problem hos dig om dom öerlevde vintern men jag skulle ge humilis skydd ändå så den mår bättre .
sen fler pplamer att prova hos dig nålpalm sabal minor *men den kommer inte bli nåt* butia palmer *skydd fast dne är härdig skulle jag skydda* Jubaea *kommer inte bli nåt eller inte så mycket* sen kretan dadel gäller samma som för hhumilis sen kna du spruta med medel som motverkar svamp å sånt plus detta är viktikgt för plamerna låt inte snön komma åt palmer är känsliga vid tillväxten punkten . här vid bör man skydda så att inte vatten å snö kommer in . har det kommit kan det vara åtur med tempen å det smälter för fort elelr nåt annat å sen ruttnar . har du skyddate denna punkt bra så kna du sen ösa på¨en massa snö .
en ostabil vinter är dåligt för palmer å andra mindre härdiga växter det bästa för en plam är en långsamm och jämn säkning av temp både på hösten å våren . bler det -10c en natt sen i 2veckor är det fint vårväder på dan å palmen kankse har börjat vaknat å växa kommer det sen lika hastig -10c en natt så skadar det så var berädd emd skydd en bit in på våren . sen lika dant på hösten är det +15c på dan sen plötsligt en natt bler -12c så skadar det då får du med vara berädd med skyddet är det en palm som klara -15c så är en snabb sjukning neråt till -10c skadande det hadde varit bättre om det blivit -2c -3c först .
plus ska man kunna det vanliga med klimat å så bristen i skåne är fukt i klimaten man ska även kunna sitt lokal klimat plus förbättra mickroklimat .
sen andra växter som jga kan rekomendera är pampasgräs -20c passionsblomma -12c -17c -20c beroende vilka sorter *skydda rötetrna med frigolit å kuppadjord* olivträd -10c -12c *blad skydd* myrten samma som för oliv rosmarin -10c afrikanks blålilja -12c -17c kanna banan m.m. köp en krukväxt leta reda på deras härdighet testa en vinter å sommar med skydd å inte du kna bli överaskad
hoppas mitt inlägg hjälpte lite jag tyckker du redan nu verkar ha koll på läget
|