CITAT (andersen @ 14-09-2006, 18:55)
Sedan är det nog så att man måste kunna säja ifrån, det blir nog lätt så att man tar på sig för stor börda många gånger, men det är inte lätt alla gånger.
Just därför måste man lära sig säga ifrån. Energitjuven tycker att vissa personer är "lättare" att ha med att göra (och med skulle inte tycka det men någon som lyssnar och alltid finns där). Den som blir ansatt kan uppleva att det är lättare att lyssna än att säga ifrån. Inte alls konstigt att välja den lättaste vägen.
Jag kanske resonerar lite kallt men om man börjar se vad kostnaderna blir för en själv så hoppas jag att det hamnar i ett annat perspektiv. Jag tänker på all den tid som går åt att finnas till för energitjuvarna. Tid som kanske skulle kunna läggas på barnen (samtalsstund), egen tid eller vuxentiden mellan par. All ork som kostar på och, i värsta fall, där energitjuvar bökar in sig i ens liv att man inte orkar arbeta och blir sjuk på kuppen.
För mig är energitjuvar sådana som bara tar och lastar av sig men aldrig finns där när vindarna stormar omkring en. Det handlar aldrig om en bra och hälsosam vänskap. sedan är jag övertygad om att kan man säga nej i en del situationer så är man mer till hjälp i andra situationer. Jag tror på hjälp till självhjälp. Man ska vara rädd om sig.