Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flickor inget värda
          askar
          Inlägg 15-09-2006, 20:53
          Länk hit: #1

Gäster

Idag på em såg jag ett UR-program från Etiopien.
          Skrämmande är det att flickor/kvinnor ännu idag behandlas värre än boskap. sad.gif

Pojkarna får äta först... flickorna får vänta i köket och
          får nöja sig med det som blir över. sad.gif

Liten flicka, 13 -15 år gammal, bönade och bad sin pappa om att få skiljas.
          Hon hade inte förstått att hon blev bortgift. sad.gif

22% av eleverna i sjätteklass var redan gifta... en del ville skiljas...
          då fick de fortsätta i skolan. Annars blev flickorna "husmor"

25-årig man var mycket arg för att femtonåringen vägrade leva som
          hans hustru.

Tioåring giftes bort med fyraårig flicka!!!
          Barnbröllop hålls nu ofta i hemlighet... tydligen är det i lagen förbjudet.

Nog har vi det bra ändå... även om vi har en bra bit kvar till jämställdhet. smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bettson
          Inlägg 16-09-2006, 08:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Detta partiarkat, att männen i släkten skall behandla kvinnorna som egendom. Väldigt märkligt känns det, fast det får mig också att upskatta det våra medsysstrar före oss har gjort för att vi skall få jämställdhet.

Minns såväl när vi fick vår första kvinnliga försvarsminister. Det var ju en stor nyhet i tidningarna att hon var kvinna. Det gick någon dag så kom mina söner och frågade vid matbordet: Vad är det för märkvärdigt med att hon är kvinna? Skulle inte en kvinna kunna vara försvarsminister likaväl som en man, vi förstår inte grejen.

Jippi tänkte jag. Den nya generationen pratar inte bara om jämställdhet, de är jämställda.

Bara någon vecka senare så mördades Fahime av sin pappa i ett så kallat hedersmord, i mina ögon skam-mord och då ligger skammen på pappan.

Varje sådan företelse i vårt eget land får mig att känna att min position som kvinna och som medborgare i landet är hotat. Programmet ni talar om har jag tyvärr inte sett, med det vänder sig i min mage sad.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 16:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon