Jag har en bekant vars mamma är i 80-årsåldern och bor i VästSverige. Hon har ca 35mil till släktens gemensamma sommarstuga som ligger i MellanSverige.
Hennes två söner som förresten är läkare ansåg att lilla mamma skulle sluta och köra bil. Det tyckte inte lilla mamma alls var någon bra idé. Sönerna hotade då med att se till att hennes körkort blev indraget fast i så fall var de tvugna att be någon annan läkare om hjälp.
Påsken närmade sig och som vanligt skulle famijen samlas i sommarstugan. Sönerna ringde och frågade om mamma ville ha hjälp med transporten. Hon kunde ju ta tåget upp så skulle de hämta på stationen.
Nej tack sa mamma, jag klarar mig själv. Sönerna hade i det läget trott att mamma skulle ta taxi eftersom hon alltid har varit självständig och var lite sur över diskussionerna om körkortet.
Nåväl, mamma kommer farande i bilen som vanligt. Hon kliver ur bilen går fram till sina söner och visar upp ett sprillans nytt körkort. Hon hade inte bara gått till den av söneran anvisade doktorn och fått ett fullgott friskintyg. Tanten hade knallat iväg till en körskola och gjort både teori och uppkörning på nytt och dessutom klarat provet med glans.
Så nu pratar vi inte mer om det , sa tanten.
Snacka om pantertanter alltså