CITAT (Tezzla @ 17-09-2006, 16:12)
Ja, jag har ju aldrig förstått detta knusslande med att inte visa vad man röstar på. När jag är i vallokalen så går jag antingen fram till bordet av valsedlar och plockar åt mig det jag vill ha eller så går jag fram till en "valmänniska". Jag skulle aldrig göra, såsom många gör, plocka åt mig valsedlar från ALLA partier för att sedan stå och bläddra bland alla trettiotal valsedelslappar bakom en grön skärm. Nä, jag orkar inte med sånt. Jag plockar ihop mina tre lappar, stoppar i kuvert och sen lämnar jag in dem
Men din "bestämda dam-herre" var en skön prick. Varför vara så dödligt allvarlig?
Jag tror inte det är så många som bryr sig i långa loppet, om man inte bor i ett väldigt litet samhälle där alla känner alla och kommunfullmäktige nästan är en familjeangelägenhet. Det blir lite mer personligt då, kan jag tänka mig. Här i Stockholm är det ingen som bryr sig om vad var och en röstar på, det är det slutgiltiga resultatet som är det viktiga.
Det kanske är därför valdeltagandet sjunkit så mycket de senaste åren, eftersom det är opersonligt och folk inte känner sig berörda av en sån petitess som val?