man kan inte skriva en fullmakt för att någon annan ska lämna röstningen. Man får rösta genom bud.
Från valmyndigheten
"Tema 8: Hur kan jag rösta med bud? Vad innebär det att rösta med bud? Det betyder att någon hjälper dig med att transportera din röst till din vallokal eller en annan röstningslokal.
Får jag rösta med bud? Du kan rösta med bud om du:
är sjuk, funktionshindrad eller gammal och inte kan komma till vallokalen eller annan röstningslokal är intagen på häkte eller kriminalvårdsanstalt Vad behöver jag för att kunna budrösta? För att budrösta behöver du valsedlar, valkuvert och ett ytterkuvert för budröstning. Du kan beställa detta material från Valmyndigheten eller från valnämnden i din kommun. Du behöver dessutom ditt röstkort, ett vittne och ett bud. Det finns särskilda regler för vem som får vara vittne och bud.
Under våren 2006 kommer mer specifik information om budröstningen att publiceras.
Hur går budröstningen till? Väljaren gör själv i ordning sin röst och lägger ner valkuvertet i ytterkuvertet. Väljaren, budet och vittnet fyller sedan i namn, personnummer m.m. på ytterkuvertet. Budet lämnar sedan in väljarens röst i en röstningslokal eller väljarens vallokal.
Röstningslokalerna öppnar tidigast den 30 augusti. "
--------------------------------------------------------------------------------
|