CITAT (Bettson @ 18-09-2006, 08:58)
Idag hörde jag om deras manifest " de första hundra dagarna". Är det någon som vet vad det innebär?
A-kassan skulle sänkas, hur mycket. I välrörelsen har jag bara hört deras undanmanöver att det spelar ingen roll om A-kassan sänks eftersom det skulle finnas så många mer arbeten.
Från Moderaternas hemsida:
"Moderaterna har tillsammans med allianspartierna lagt fram ett förslag för utformningen av arbetslöshetsförsäkringen. Under de första 200 dagarna är ersättningen som i dag 80 procent av ersättningsgrundande inkomst. Därefter är ersättningen 70 procent i ytterligare 100 dagar. Efter 300 dagar erbjuds man plats i jobbgaranti med 65 procents ersättning. Om man har barn under 18 år får man 70 procent i 250 dagar, innan man erbjuds plats i jobbgarantin. Vi har även föreslagit att det förhöjda taket under de första 100 dagarna i dagens arbetslöshetsförsäkring tas bort. Taket blir därmed enhetligt och maximal dagpenning 680 kronor."
Jag har
mycket svårt att tänka mig att alliansens löfte om fler jobb kommer att kunna rädda alla från att hamna i den omöjliga ekvationen att förväntas kunna leva på bara 65 % av sin lön till slut.
Jag har själv varit arbetslös i snart 1,5 år, och kommer inte ur situationen hur mycket jag än försöker. Går knappt runt som ersättningen är idag på 80% av lönen. För mig är det dessutom mindre än 80%, för jag "slår i taket".
Ja, jag talar ur en egoistisk synvinkel just nu, men kan inte bli annat än personligt upprörd och förtvivlad. Reinfeldt & Co kommer att tvinga mig att flytta till en pappkartong nästa år.