CITAT (netaave @ 18-09-2006, 18:15)
Kolla bara på alla kollektiva saker vi "tvingas" in i via den s.k. arbetarrörelsen. När jag var med i kommunal så hade de en kollektiv hemförsäkring. Vi hade redan en hemförsäkring och hade inte det minsta lust att byta.
Jag kunde då avsäga mig försäkringen men fick ändå betala för den. hur rimligt är det?
Naturligtvis godtog jag inte det utan gick ur facket, det bästa jag någonsin gjort.
Nej jag vill själv bestämma över mitt liv, ta hela ansvaret själv. Jag har ingen lust att betala en kollektiv försäkring för att vara solidarisk med arbetslösa Beda för att hon ingen skulle ha om den inte var kollektiv, jag tycker hon får ta ansvar för det själv.
och jag har precis tvärtemot erfarenheter än vad du har. när jag bröt ryggen för några år sedan så fick jag pengar från facket under min sjukskrivningstid så jag hade råd att betala hyran och maten, jag fick försäkringspengar när hela skadan var utredd.
utan facket skulle jag inte fått något och troligtvis varit hemlös då jag själv inte har de ekonomiska möjligheterna att köpa en försäkring utanför facket.
för mig har fackföreningsavgiften varit väl använda pengar och utan facket skulle vi definitivt inte ha det så "bra" som vi ändå har det idag.