CITAT (forget-me-not @ 20-09-2006, 17:04)
Jag fick i körskolan lära mig att man ska hålla tempot. Är det 90 och det går att köra 90 då gör man det. En person som kör långsamt orsakar irritation och omkörningar.
Nej. Det är inte nödvändigtvis så. Är det 90, och exempelvis regnar, är mörkt (älgar, folk som promenerar, whatever), snö(!), eller på annat sätt dåliga omständigheter...kanske helt enkelt en kurvig landsväg med 90-gräns, som alla 'infödda' kan alla kurvor utantill på...men där man som okänd kanske *måste* köra i max 70...då kan man mycket väl köra i 70 och ändå kanske man kör 'för fort'. Trots att de flesta övriga bilister vill köra i 90+. Jag kör glatt i 70 på motorväg vid snöfall, men, då utsätts jag för fara av nötter som envisas med att vilja köra i 110. Ofta har de moderna bilar, som bara har marginellt bättre väghållning än min gamla skorv. Jag tror att de luras av att moderna bilar så väl isolerar föraren från vägen, typ.
En person som kör långsamt förresten, tja, det är väl snarare så att någon som kör fort orsakar omkörningar, eftersom denna rent faktiskt utför dem? Vad gäller irritation, har man så flådsamt bråttom att man inte kan tåla att bli några minuter senare framme än man hoppats, då kanske man bör stanna vid en rastplats och stressa av en smula.
Häromnatten körde jag i stadstrafik, kurviga vägar med skymda krökar, övergångsställen överallt (även bakom krökarna alltså), så jag körde i 25-30 på 50-väg. Bakom mig kom en taxi som ville köra i ca 70. Snäll som jag var stannade jag efter en stund på en busshållplats för att släppa förbi den stressade stackaren. Jag vill med detta inflika att jag inte är någon "hobbytrafikpolis" eller liknande, men jag går icke ut på en skymd vägren. Det är den omkörande som har som ansvar att göra en säker omkörning; en omkörning som jag såklart försöker underlätta utan att själv tumma på säkerheten.