Tveksam till om dessa nya böteshöjningar som gäller hastigeter har nån som helst effekt. jag som Svensson kommer fortfarande köra i 100 km/h på en bred 90 väg... Och hur i hela friden skall du kunna styrka att du körde i 30 (enligt din mätare) på en 30 väg när polisen hävdar att du körde i 35 eller 40? Bara att betala och se glad ut? Det hade iaf inte fungerat med mig... i teorin är allting möjligt medans verkligheten är lite annan.
Dock är det självklart att böterna för att inte köra med bälte höjs, gärna ännu mera. Och man undrar varför det inte är böter på att köra samtidigt som man snackar i mobil? Tror nog det är liiiiite farligare än att jag kör i 100 på en landsväg...
Självklart skall det svida att bryta mot lagen, men allting måste ju ske med rim och reson... Att mäta upp 1 km/h är väldigt svårt iaf med de hastighetsmätare som sitter i bilarna, de diffar för mycket. Jag hoppas att man även ställer krav på polisens mätutrustning, att den är kalibrerad och att man har mätt på rätt sätt... det liksom förutsätter jag. Det är alltid lätt att sätta krav på andra, men man får se om sitt eget hus också.

henrik