CITAT (Pirum @ 23-09-2006, 23:38)
Ja, handsfree är en smula bättre, men det stora problemet med telefonsnack är inte att man blir sämre på att svänga eller växla, problemet ligger i att fokus inte hamnar på bilkörningen utan på samtalet. När man snackar med någon i sätet bredvid så kan man (tillsammans) på ett mycket bättre sätt anpassa samtalet efter bilkörningen. Jag är en usel bilförare med telefon, oavsett lur eller handsfree. Möjligt att man kan träna upp förmågan rejält, men jag vågar bara snacka i telefon om vägen är i stort sett ren från andra bilar och med bra uppsikt vad gäller älgar osv...jag är feg av mig.
Tycker inte alls du är feg, tvärtom tycker jag du är smart som inser dina begränsningar!
Jag tycker också det stör för mycket och låter oftast bli att svara, finns ju faktiskt nummerpresentatör på de flesta mobiler och det är inte helt omöjligt att ringa tillbaka när man stannat. Oftast är det ju inte ett akut samtal i alla fall.
Visst pratar jag ibland men väldigt kort i så fall och som Pirum endast när det är fritt och klart på vägen.
Min man däremot svarar alltid, växlar och svänger m.m. utan handfree, alltså med telefonen i handen. Blir så trött på honom och gnäller jämt när han gör så
Fattar inte varför man alltid måste vara så nåbar hela tiden
Bra att de höjer böterna men som MrNorth skriver så diffar bilarna väldigt mycket. Vi har fel dimension på våra däck på bilen nu (för stora) och då diffar det vet jag men jag vet inte om det är uppåt eller neråt.
För inte så länge sen fanns en mätartavla uppsatt när man åkte E4:an söderut från Jönköping mot Malmö. Den har de tyvärr tagit bort, synd tycker jag för då kunde man ju se hur fort man egentligen körde jämfört med vad mätaren i bilen visade.