CITAT (niklaswik @ 23-09-2006, 12:22)
Den som har en ferrari eller porsche och tycker om att tynga ner gaspedalen kommer inte lätta det minsta på det för att böterna stiger.
Sant. Jag satt på en flygplats i helgen, i väntan på att ett flygplan skulle lyfta. Det var försenat så jag satt väl nästan en timme. Tittade på folk som parkerade, då jag själv satt i en parkerad bil. 'Alla' som parkerade i gamla Volvo 740, etc, betalade utan undantag. Men flera i nya bilar betalade inte alls. Som tur var kom en parkeringsvakt, och inom en radie på dryga 5 meter från mig skrev han upp 5-6 bilar...alla nya och fina. Tyvärr missade han en (svart) BMW som åkte minuten innan, efter att ha varit parkerad en halvtimme utan biljett.
Det jag menar med ovanstående är, att personerna som återkom till den blänkande Mercedesen bredvid mig, bara SKRATTADE åt böterna, det var helt uppenbart att några hundra inte spelade någon som helst roll.
Om böter ska kännas måste det vara inkomstrelaterat, kanske även förmögenhetsrelaterat. Som den där finska Nokiadirektören som fick punga ut så det sjöng om det efter en fortkörning.
Fruberglund : Om däcken är större så kör du fortare än mätaren visar