HSB:s högsta ledning vädjar nu till styrelsen att ändra sig.
Förbundsordförande Gun-Britt Mårtensson och vd:n i HSB Mitt Yngve Stridh skrev i eftermiddags ett personligt brev direkt till ledamöterna i bostadsrättsföreningen i Sundsvall.
"Vi ska stå för Engagemang, Trygghet, Hållbarhet och Omtanke och Samverkan i allt vi gör.
Vi anser att ni i ert beslut inte lever upp det som alla i HSB måste stå för. "
(
Aftonbladet.se publicerar brevet i sin helhet.)
Faktiskt hårda ord från HSB's ordförande, med tanke på att alla lokalavdelningar är självstyrande och att centrala HSB inte (enligt sina egna stadgar) kan lägga sig i.
Hoppas grannarna har lite stake och gör som ordföranden sa:
"Det här är inte en fråga bara för styrelsen. Det handlar om hela föreningen. Alla boende borde kallas till ett möte, säger förbundsordförande Gun-Britt Mårtensson.
Mötet kan sammankallas av vilken medlem som helst
Och om grannarna inte lyckas övertala styrelsen att ändra sig så kan hela styrelsen avsättas och ersättas vid ett blixtinkallat möte.
Det säger alltså HSB:s högsta förbundsledning, som nu uppmanar alla boende i Majs förening att ta tag i frågan.
- Om jag vore granne till Maj skulle jag kalla till ett medlemsmöte nu, säger Gun-Britt Mårtensson.
- Det är de som bor där som tillsammans har rätten att fatta ett beslut.
- Man kan till exempel avsätta styrelsen. Men det behövs ju inte om styrelsen ändrar sig."
Fast det vore väl att hoppas på för mycket

Eller är jag onödigt pessimistisk nu?