CITAT (Pirum @ 24-09-2006, 22:06)
Känns som man haft den här diskussionen tidigare, men, jag tycker inte religiöst firande hör hemma i skolor. Kanske i privata skolor, men, jag är ju emot sådana också så...
Pepparkakor borde det dock vara lag på att baka i alla årskullar, då det inte är religiöst utan gott

Den hedniske tomten kan ju inte heller beskyllas för att vara kristen.
Vet inte om jag tycker tomten är religiös. Tror nog att han mera tillhör en tradition, men jag kan ha fel. Fast det var väl något med st Nicholaus eller.
Trodde att Jesusbarnet och krubban tillhör den religiösa traditionen.
Fast jag fattar inte varför man i någon slags neutralitets namn ska ta ifrån barnen en stor glädjehögtid. Man firar just inte precis någon religiös mässa på dagis. och skulle man berätta julevangeliet så behöver man ju inte göra det i den mån att detta skall ni tro på. Det är religiös påverkan, man kan mera säga att kristna människor firar jul därför att.........precis som man kan berätta att muslimer buddister eller andra firar sina högtider därför att. Det är upplysning som verkar för mångfald tolerans och förståelse och ingen religiös påverkan.
Fast va farao jultomtaroch pepparkakor skulle vara förbjudet område för någon kan jag faktist inte förstå. Ska vi förbjuda granarna i skogen också för att inte trampa någon på tårna. Det kan ju tolkas som en julgran som är religiös.........