Man bör inte ta egen aloe invärtes, då bitterämnena i den är väldigt kraftiga. Brukar yttra sig som "racer-mage".... I köpta aloedrycker ska dessa bitterämnen vara reducerade, men som Christoffer skriver kan man känna av det ändå. Jag tror att det skulle vara svårt att få i sig naturell aloe, just pga den bittra smaken.... använder själv som sagt mycket utvärtes, och det räcker med att råka slicka på fingrarna efteråt - uäää! Skulle tro att "slemmet" blir dåligt ganska fort om man tar bort dess naturliga skydd, alltså skalet. Snittytorna oxiderar ganska fort när man skurit bladet, och sedan torkar de ju också. Personligen tror jag att det bästa sättet är att försöka dra av blad ända nere vid basen, där de blir plattare. Då är de så tillslutna de kan bli. Jag har sparat blad i gladpack i kylen i mer än ett halvår, och jag tror inte att det är någon fara med det. Aloen i sig är ju bakteriedödande och svamphämmande, så det dröjer nog innan det börjar mögla etc. Men hur mycket aktiva ämnen som finns kvar då vet jag inte. Det känns som det är bäst "drag" i de plantor som stått ute i solen under sommaren. En liten tanke bara - det finns ju massor olika aloe-växter, jag använder mig utslutande av två typer av äkta Aloe vera. Övriga aloesorter kanske har helt andra egenskaper, så det är nog att rekommendera att man tar reda vad man har innan man börjar.
|