Jag använder
Spybot Search & Destroy för att slippa sådant som segar ner min Windowsinstallation.
Hade det varit "buggar" i XP skulle Windows gått sakta reda från installationsdagen. Att det skulle vara Windows fel tror jag inte ett ögonblick på, om det inte är Windows 95 eller Windws ME du sitter med förståss. XP SP2 är betydligt säkrare och stabilare än de flesta vill erkänna, eftersom problem med datorn då måste betyda att de gjort något galet

Det enda galna man behöver göra dock är att surfa. Många siter använder sig av spionprogram (spyware, inte att förväxla med cookies). För det mesta beror segheten på de dolda spionprogrammen (inte sällan dåligt programmerade spionprogram dessutom) och cookie-filer.
Spionprogram klassas inte som virus, så de flesta antivirusprogram hittar bara några få i sina sökningar.
Det som inte S&D hittar brukar
Adaware få tag på.
Med de två programmen, samt ett bra antivirus, har jag klarat mig från alla problem med min dator. Jag har inte behövt installera om på 1½ år, och jag använder datorn som arbetsredskap dagligen när jag skriver artiklar, redigerar bilder, staplar fakta i excel och pillar i access.
Förutom de två programmen (S&D, AdAware) uppdaterar jag Windows ofta, samt plockar hem de senaste drivrutinerna till grafikkort och nätverkskort så fort det finns tillgängligt.
För att hålla datorn snabb brukar jag dessutom köra Scandisc och defrag ofta, iaf en gång i månaden för defrag och scandisk varannan vecka. Det har jag lagt in i schedulern att den ska göra per automatik, så jag slipper göra det själv. Samma sak med full system scan med antivirusprogrammet och S&D, eftersom det aldrig blir av att man gör det annars.
Istället för att krångla med flera partitioner och ändra sökvägarna
(det gör du i t ex Word: verktygsmenyn-Alternativ-fliken Sökvägar. Klicka på Dokument och välj ny sökväg om du vill att de ska sparas någon annanstans.) tycker jag du ska göra precis som du gjort, och behåll allt på en stor partition. Det brukar vara det bästa i de flesta lägen.
Om du dessutom renas upp med S&D och använder funktionerna som finns inbyggda för att välja vilka program som ska startas och vilka som inte får startas, så kommer datorn bli mycket snabbare i uppstarten. var lite försikjtig med S&D bara, det är ett fruktansvärt kraftfullt verktyg, det kan göra precis allt du vill och en massa du inte vill

Adaware är "bara" bra på att snoka fram och rota ut spionprogram, men det är inte så bara det heller