Nu ska vi se om vi inte kan reda ut en del saker. Jag kanske ska tillägga att en del av det jag gör som egen företagare är att hjälpa personer som har datorproblem. En del av det jag säger är aningen generaliserande eftersom det alltid finns undantag, men jag tänker hänvisa till att det jag tjattrar om är det som funkar bäst för vanliga användare.
För det första, glöm det där med att ta en backup på hela hårddisken. Detta av två anledningar:
1. Det är trassligt eftersom det kräver flera cd/dvd-skivor och det bli lite av en logistisk mardröm.
2. Det fungerar inte eftersom en sådan backup är omöjlig att återställa. Det är med andra ord bara bortkastad tid och bortkastade resurser att göra en backup på hela hårddisken.
I preventivt syfte, se till att ha en enkel och begriplig struktur på hårddisken när du lagrar saker. Med en bra struktur räcker det att du tar en backup på ett fåtal mappar för att du ska få med allting. Se till att utnyttja "funktionen" Mina Dokument med undermappar. De gör livet mycket enklare.
Att installera om Windows är något man bara ska göra som en nödlösning eftersom man, när man installerar om från grunden, kastar ut alla uppdateringar och fixar och allt sånt som har installerats. Att installera om Windows för att bli av med windowsbuggar ger rakt motsatt effekt eftersom du kastar ut ditt uppdaterade operativsystem och installerar ett som saknar alla uppdateringar. I praktiken installerar du alltså ett operativsystem som är buggigare än det du kastade ut. Sedan körs Windows Update (eller Microsoft Update som det heter nuförtiden) och efter allt tankande och uppdaterande är du bara tillbaka tillbaka där du började, operativsystemsmässigt sett. Strunta alltså i att installera om och mecka med operativsystemet du redan har istället.
För att underhålla operativsystemet du har installerat räcker Windows egan funktioner ganska långt men det är lätt att man missar dem eftersom man måste starta dem själv. Klicka på Start-knappen, gå in under Alla Program, Tillbehör, Systemverktyg. Här finns det en hel del godis. Börja med att göra Diskrensning för att städa bort filer som Windows vet att de kan tas bort utan att det händer något. Sedan kör du Diskdefragmentering för att låta Windows strukturera upp filer så att de ska kunna laddas in snabbare.
För att snabba upp datorn i det skick den är nu skulle jag rekommendera att du provar att köra AdAware (www.lavasoft.de) alternativt Microsofts egna Windows Defender (www.microsoft.com/defender) för att se om det finns spionprogram och andra elakheter i syetemet. Se till att uppdatera och köra ett bra antivirusprogram också för att kontrollera att du inte har smittats av något. Har du inte något antivirusprogram förtjänar du först en smäll på fingrarna och sedan tycker jag att du ska gå till Symantecs onlinetjänst (http://security.symantec.com/sscv6) där du både kan göra virussökningar och exponeringsgranskningar över internet. Den tjänsten kräver däremot att du tillåter popup-fönster så se till att stänga av popup-dödare temporärt innan du går dit.
Det här var inte riktigt svar på det du undrade man jag hoppas att du har fått lite hjälp iaf.
It's not the years, honey, it's the mileage.