CITAT (Carex @ 26-09-2006, 17:11)
detta var en jättetråd, så jag ber om ursäkt om jag skriver något som redan sagts. Att formatera om datorn är verkligen bra när det rör sig om windows, win. är ett riktigt skräpigt program som är slarvigt med att plocka undan efter sig;) pojkvännen alias datornörden har sagt att det ultimata är att formatera om en gång i månaden, men vem har tid med det? Partitioner är jättebra, att allt ska styras till c automatiskt låter konstigt, vad gäller kunderna är det bara att göra en egen mapp åt dem så kan du flytta över den till d när de är klara, eller helt enkelt tala om för dem hur du gör.
Degragmentering är ett städprogram, det plockar ihop och lägger allt på rätt ställe som windows har drällt omkring med;) det inbyggda är dock oftast mindre bra så se om du kan hitta någon gratis på nätet. Men bestäm dig för vilken du vill använda, alla jobbar på olika sätt och det blir bara mer stökigt att vela runt mellan olika "defraggare" första gången med ett nytt progtam brukar ta längst tid. Sätt den gärna på automatisk degragmentering om ni lämnar på datorerna efter arbetsdagen.
RAM, det är datorn närminne, tar det slut på ram blir det seeeegt, vanliga datorer brukar inte ha så mkt ram, och är det bara kontorsarbete är det begränsat för hur snabbare det går med mer närminne. Men det kan vara värt att tänka på.
Och det sista tipset om du känner för att lära dig ett nytt operativsystem så är alla linuxversioner väldigt bra, de stökar inte ner och är väldigt säkra.
Fördelen med detta är att de FLESTA är alldeles gratis. Bara att ladda ner.
lycka till!
Jag har nog 1024 minst tror jag. Defragmentera säger datorn att det inte behövs.
Fast bara kontorsarbete.Ursäkta om jag fnittrar lite för mina "nördar" brukar säga så också tidigare, fast nu brukar de säga till kompisarna att morsan kör skiten ur sin dator. De brukar också följa med när jag handlar data prylar och tala om ungefär samma sak i affären, för det är ingen som tror mig. Inte att en gammal tant skulle klara av att köra skiten ur en dator.
Skulle jag försöka köpa ny dator idag så hävdar säljarna bestämmt att 512 ram räcker för administration.
Fast jag jobbar helelektroniskt och tar inte emot papper, Har dubbla skärmar och gör om allt material jag får in till pdf som jag bearbetar.
Tack för tipset i alla fall.
Office dolkumentmapp har vi förtvivlat försökt att lägga någonannanstans än C men inte lyckats. Skit bakom spakarna kanske.
Vad gäller kundernas mappar. Så har jag ett administrativt system där man komprimerar säkerhetskopian. När den packas upp för återinstallation så vill den lägga sig på samma disk där den var förut. Det innebär att ifall de ofta har C och skickar en säkerhetskopia till mig så har jag en jädrans massa krångel som jag i och för sig klarar ,med att återinstallera. Sedan så finns det filer som detta program åstadkommer som också styrs av var man lade liknande fil förra gången programmet gjorde något. Om jag haft datafilen på D då är det inte en kund av tio som klarar av att lägga tillbaka den rätt. Likaså är det knepigt när filer programmet åstadkommer läggs på olika diskar. Jag har tjugo kunder så jag kan inte belasta mig med det.
Jag har LInus på min faxdator för den hämtar jag bara information från. Tror nog inte att jag klarar att sköta linux eftersom den kräver lite mera kunskaper. Windows är väl för dummys kanske.