CITAT (Carex @ 26-09-2006, 17:11)
detta var en jättetråd, så jag ber om ursäkt om jag skriver något som redan sagts. Att formatera om datorn är verkligen bra när det rör sig om windows, win. är ett riktigt skräpigt program som är slarvigt med att plocka undan efter sig;) pojkvännen alias datornörden har sagt att det ultimata är att formatera om en gång i månaden, men vem har tid med det? Partitioner är jättebra, att allt ska styras till c automatiskt låter konstigt, vad gäller kunderna är det bara att göra en egen mapp åt dem så kan du flytta över den till d när de är klara, eller helt enkelt tala om för dem hur du gör.
Degragmentering är ett städprogram, det plockar ihop och lägger allt på rätt ställe som windows har drällt omkring med;) det inbyggda är dock oftast mindre bra så se om du kan hitta någon gratis på nätet. Men bestäm dig för vilken du vill använda, alla jobbar på olika sätt och det blir bara mer stökigt att vela runt mellan olika "defraggare" första gången med ett nytt progtam brukar ta längst tid. Sätt den gärna på automatisk degragmentering om ni lämnar på datorerna efter arbetsdagen.
RAM, det är datorn närminne, tar det slut på ram blir det seeeegt, vanliga datorer brukar inte ha så mkt ram, och är det bara kontorsarbete är det begränsat för hur snabbare det går med mer närminne. Men det kan vara värt att tänka på.
Och det sista tipset om du känner för att lära dig ett nytt operativsystem så är alla linuxversioner väldigt bra, de stökar inte ner och är väldigt säkra.
Fördelen med detta är att de FLESTA är alldeles gratis. Bara att ladda ner.
lycka till!
Att formatera om hårddisken är en nödlösning jag bara rekommenderar vid totala systemkrascher eller när man byter hårddisk. Min nuvarande XP-installation på den kombinerade arbets- och spelmaskinen har jag använt i snart fyra år och det fungerar hur bra som helst och hastigheten är det inte heller något fel på trots att det är en gammal maskin.
Jag håller med om att Windows har en tendens att skräpa ner med filer men det finns det inbyggda program för att fixa till. De inbyggda fungerar dessutom alldeles utmärkt och fullt tillräckligt för att jag inte ska vilja använda gratisprogram som jag inte litar på. Jag har haft kunder som har använt "jättebra gratisprogram" där resultatet har blivit att när de har betalat mitt arvode för att fixa datorn hade det varit billigare att köpa ett kommersiellt program.
Det finns väldigt många väldigt bra gratisprogram från underbara idealister så jag dissar inte gratisprogram per se, jag försöker bara undvika att använda dem om jag inte tvingas till det och det är inte speciellt ofta.
Det är inget fel på Linux men det är inget jag skulle rekommendera till vanliga hemanvändare. Suse kan möjligen passa äventyrliga erfarna hemanvändare men resten av Linux-versionerna ligger på en sådan nivå att det är både mer praktiskt och enklare att lära sig hantera Windows än att lära sig ett nytt operativystem. Windows-kunskaper passar dessutom på fler datorer än Linux-kunskaper.
It's not the years, honey, it's the mileage.