CITAT (Fizzgigg @ 26-09-2006, 17:41)
CITAT (Bettson @ 26-09-2006, 16:53)
Det var acrobat det. Har ni någon pejl på varför outlook blir otrevlig ibland då ?
Japp, många, men jag vet inte om det hjälper dig.
Det som framför allt brukar slöa ner Outlook är sättet programmet är gjort på. För att göra en lång historia kort tar Outlook alla kontakter, kalenderprylar, e-post inklusive bifogade filer osv osv och lägger allting i en enda datafil som man krukar kalla för PST-fil eftersom det brukar heta outlook.pst. Om man har många e-post och många bifoga filer sväller pst-filen som en zeppelinare och ju större den är, desto långsammare blir Outlook.
Enkelt att lösa tycker man, det borde ju bara vara att radera e-post, plocka bort bifogade filer och spara dem "utanför" Outlook så blir pst-filenmindre? Tyvärr inte, det plockas visserligen bort i Outlook men skapar "hål" i pst-filen ungefär som när man raderar vanliga filer på hårddisken. Pst-filen skulle alltså behöva defragmenteras ungefär som hårddisken men den typen av pst-verktyg finns inte i Outlook eller ens i Windows för den delen. Tyvärr har jag inte något förslag på vilket program du ska använda eftersom jag inte använder något sånt själv men det finns program som gör det typen av underhållsarbete.
Två andra program som jag både vill rekommendera och som jag använder själv är dessa:
(Surfa till
Microsoft Download och sök efter sökordet jag föreslår).
Lookout v1.2
(Sök efter "Lookout" utan fnuttar)
Ett extraprogram som bäddar in sig i Outlook och som skapar en sökdatabas med allting som finns i Outlook (och fler mappar om du skulel vilja det). Sökfunktionen i Outlook är bra men gruvligt långsam om man har mycket i Outlook. Tack vare Outlook kommer de flesta sökningar ner till under 0,5 sekunder även om man har en pst-fil som är några gigabyte stor. Lookout är visserligen på engelska men lätt att använda och sköter sig nästan själv).
Personal Folders Backup
(Sök efter "pst backup" utan fnuttar)
Installerar sig i Outlook och gör nästan helt automatiska säkerhetskopieringar av din pst-fil. Underbart enkel säkerhetsåtgärd och finns dessutom på svenska.
En ahaupplevelse till:
Min outlook tar ju in massor av material. Jag bearbetar bifogade filer till pdf
eller skriver ut mailet som pdf och sparar. Så kastar jag mailet. Och ändå är pst-filen ( som jag gör automatiskt) gigantisk.
Så mitt arbetssätt passar inte outlook helt enkelt. Eftersom outlook varit så segt har jag misstänkt virus, men alla viruscheckar är negativa.
Så nu tänkte jag att jag gör en annan fil bara av kalendern coh adressboken och lägger tillbaka i stora datorn och börjar på nytt. Jag får in mellan 20-40 mail per dag och egentligen vill jag bara ha säkerhetskopiering för de "färska mailen" och adressbok och kalender.
Jag skall prova det d freslår oc ta kontakt med supporten för att höra om de har någon special att fragga pst-filen med kanske.
Tror du jag tänker rätt?