Jag känner igen det här... Ibland storknar man på allt man planterat, det är som om det anfaller en och hela tiden skriker efter ens arbetsinsats!
I sådana perioder låter jag ängen och gräset växa, rabatterna växa igen, och jag klipper och donar bara där jag går och precis i kanten av där jag sitter i trädgården. När engagemanget kommer igen är det en baggis att ta upp jobbet igen, och med en elelr ett par års igenväxning blir inte så mycket förstört.
Jag har beskurit träd hos många barnfamiljer som är just i en sån här period när man storknar. Brukar klippa upp träden så att man kan gå under kronorna helt obehindrat och glesa dem så att det kommer in mer ljus. Sätta en lina mellan två träd för att via att här kan vara en hängmatta eller en gungställning.
Du har kanske funderat i flera år, och innan man börjar med att rensa bort fruktträd som har flera år på nacken än man själv kommer ha på platsen är det bra att göra det. Kanske kan du underlätta annat i trädgården så att det känns mindre arbetskrävande.
För om du inte sett att päronblommen på de träd som ger frukt nu så har du missat något. Alla träd som bär frukt har också blommat.
Päronblom