Det låter som att det egentligen är något annat än ett körsbärsträd du vill ha. De körsbär som överlever barndomen och som inte får de vanliga sjukdomarna (blom-och grentorka som vi tagit upp många gånger här) blir stora, rikblommande fågelträd.
Ett körsbärsträd blir sjukt om man försöker omforma det henom hård beskärning. Grenstumpar och huvudgrenar dör, kvastar av oformliga skott växer från gömda knppar i veden, gummiflöde rinner på stammarna och samlar getingar och myror - och en del annat.
Normalt beskär man inte körsbär alls, bara tar bort döda grenar. När man börjar skära in i frisk ved börjar problemen; kvastar av nya skott, grendöd, gummiflöde och en del annat.
Och ja, om du beskär eller tar ned trädet kommer rotsystemet att aktiveras och du riskerar fler rotskott.
Personligen har jag aldrig förstått problemet med att trädgrenar vuxit över hustak. Alla mina tre hus på tomten har stora trädgrenar som sträcker sig ut över dem. Jag tycker hängrännor mm måste rensas ändå av löv som flyger dit från andra träd.
Körsbärets ursprung i Sverige, prunus avium, heter fågelbär. Med körsbär får vi alla njuta den sagolika vårblommen, sedan delar vi bären med fåglarna.
--------------------
|