CITAT (Lisa:) @ 24-09-2006, 19:21)
Det som är så svårt tycker jag är att hitta den optimala miljön som passar alla. Finns kanske inte, men jag har ju bara ett ställe och det är garaget.
Visserligen så är det två små garagefönster på en vägg. På samma vägg sitter det enda elementet, så det är klart att lite ljusare och varmare blir det ju just där. Men vilka vill i så fall trängas på den ljusaste och varmaste platsen.
Helt frostfritt är det givetvis i hela garaget. Bör tempen vara något högre tro?
Lisa
Ju varmare det är desto viktigare är det med ljus. Dvs har du runt 5 grader sover växterna och behöver inget ljus. Är det varmare försöker de växa (gör blad) och då behöver de ljus.
Uppmuntrande att höra att Anki V lyckat så bra med kolmörker och relativt varmt, men pelargonier är tåliga.
Åtminstonde änglatrumpeter och fuchsior kan nog tåla en frostknäpp eller två. De spädaste skotten kan ta skada men det kommer ju igen till våren.
Har en fundering på att hjälpa växten på traven med avlövningen. När den inte har några blad avstannar ju "förbränningen" och då borde den klara vilan bättre? Obs, det är ingen fakta utan min egen teori.
Odlar i kall zon 3.