Har börjat fundera lite över denna sak när jag tänker hålla kalaskulan i schack. Jag kokar egen saft på röda och svarta vinbär. 2 kg av varje sort per kokning. Det blev idag 4,5 liter råsaft. Sen skall sockret i, 500 gram per liter, 2,25 kg. Slutresultatet blev drygt 5 liter saft som när jag uppskattade vikten blev 5,6 kg. Räknar jag på detta blir det 40 vikts% socker. En hel del även om jag sen späder med vatten ungefär 1 + 5 delar.
Hur står sig den sockerkoncentrationen mot köpsaft som ofta kallas för söt? Själv vet jag inte eftersom jag bara använder egen saft fast å andra sidan går det åt någon eller några liter utspädd saft i veckan.
Enligt receptet kan man dock minska ner sockermängden med en tredjedel om saften förvaras i kylskåp och inte sparas för länge vilket jag skall prova nästa gång. Jag kokar bara en sats åt gången med bär sparade i frysen så saften går åt på någon eller några månader beroende på hur törstig jag är. Undrar lite vad sockret har för funktion i konserveringshänseende, jag har även i natronbenzoat. Helt sockerfritt går inte, den saften smakar inte gott men jag undrar hur långt ner i sockermängd man kan gå?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|