CITAT (Pjater @ 28-09-2006, 18:16)
Hehe, jag har en gammal P4 som server som stått igång i några år utan problem du kanske bara behöver några bra AntiSpyware-program "Search And Detsroy" är bra och givetvis AdAware gratis veisionen är bra och Antivirus som McFee eller Symantec hittar det mesta men alltid bra att ha två stycken ifall att, och skanna nån gång i månaden för du får spyware av att bara surfa, använd Mozillas Webläsare det hjälper mycket, men mer ram är alldrig fel, kan man alldrig få för mycket av, hehe

Tack för tipset. Men allt beror nog lite på hur man använder datorn.
Jag har scannat allt material fram och baklänges efter virus, spywere och annat skit. Det fanns inget.
Fast Mozarillas webläsare. Den är jä'ttefin men funkar nog tyvärr bara för privat bruk. Det är inte många banker exempelvis som accepterar Mozarilla.
Och mer minne. Yes. Fast alla nuffror vad gäller minnen vad jag förstått är relativa. Det finns ju så många typer av minnen som är olika snabba så storleken säger inte allt.
Jag vill dock avliva en myt. Fortfarande sägs det att vid kontorsarbete så räcker 512 MB minne gott.
I min stora dator så har jag 1024. Det som kommer att göra att jag byter dator nästa gång är förmodligen processorn.Den är tre och ett halvt år nu. Har också en P4 på 2,7 GHz och den börjar kännas lite trubbig även om den säkert pallar i alla fall 6-12 månader till. Grafikkortet är ett G-forse 6 eftersom jag kör med dubbel skärm.
Den bärbara jag har i reserv har bara haft 512 MB minne. Fast den har haft så snabb processor så minneskapaciten har inte varot någon problem tidigare. Men nu har det klart överstigit gränsen. Så jag ska bygga ut detta snarast när jag hinner.
Jag funderar på en processor nästa gång med dubbel kärna. Forfarande bra grafikkort, kvalitetsdisk som är snabb och rejält med minnen också av hög kvalitè. Få se vad plånboken säger.
Men att 512 räcker för kontorsarbete. Nix. Jag har ofta klienhaterare, bokföringsprogram, löneprogram, outlook samt jobbar med filhantering i acrobat samtidigt. Skjutsar mycket information mellan programmen.
Så mina datorer har det inte lätt...................