Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bra sekatör för trädbeskäring, - vad använder proffsen ?
          Jan af Lisö
          Inlägg 29-09-2006, 13:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag undrar vilken är den bästa (eller åtminstone riktig bra) sekatör för beskäring av fruktträd ?? Jag har en dyr (ca 300:-) Gardena (troligen 205V eller väldigt lik), vass och fin, men jag tycker att mothållsdelen förstör barken när jag vill skära vid grenkragarna ??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 29-09-2006, 22:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Felco. Jag tycker att 6an och 12an (som har samma skär) gör minst skada. Mothållet är tunnare än på de andra. Du kommer att uppleva stor skillnad mot en Gardenasax, som är mycket sämre.

Sedan är det som du säkert redan vet, stor skillnad på hur man håller sekatören. Skäret ska hållas där man vill ha snittet, vilket innebär att man får vrida handen upp och ned ibland.

ett annat som spelar stor roll är hur man reglerar saxen med skruven som håller skär och sax samman, samt hur ofta man slipar upp skäret. En gång i halvtimmen slipar jag för att slippa att mothållet måste göra jobbet mot grenen och därmed skada. En gång per dag kan räcka om man beskär för hushållet.

Jag använder Felco samt en elektrisk vinstocksklipparsax som inte går på tryckluft, utan som har steglöst klipp i saxen. Fantastiska snitt, lika bra som för hand. Men dyr, inget för en som skär 20 träd per år. Lotico i Sverige säljer den.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 17:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon