Nja SÅ mycket dyrare blev det inte. Hade jag köft (köpt) hyvlat prima på byggvaruhuset så kanske...
Jag fick tag i ett halvt knippe med 3m längder där en hel del var dåligt "Kvinta" så jag betalade för 2m .... en e ju ekunomisk...
Dimentjangen

var ca 1½x5" . Översatt till svenska blir det ca 35x125mm . men 2"4 (50x100) duger bra eller tom bättre.
Som du säkert förstår är det lite KajsaWarg-principipen som gäller. Man tager manmanfår tag i billigast.
OBS att jag har ohyvlat virke. Många ratar det för att man får "spetor i näven" , men det finns arbetshanskar. 2"4 (2tum fyra är = 50X100mm ohyvlat och blir 45x95 hyvlat.)
Eftersom jag måste ytbehandla (som nån sa Det är inte underhållsfritt) räknar jag med att Olja in träet, troligvis med LINOLJA, men är inte helt säker ... KOMMENTERA GÄRNA OM NÅN VET BÄTTRE). Jag anser att ohyvlat trä tar åt sig lasyr/olja/slamfärg bättre, så min snålhet är till fördel här

)
Själv kan jag INTE tänka mig att inte göra en hel grund.
Grejen är just att jag vill slippa kirskål...

Därav storlek och grundning, men dina förutsättningar känner ju du till, förhoppningsbättre än vad jag gör
Hoppsan .Priset kommer jag inte ihåg men tror jag betalade runt 8:- löpmeter. Inklusive moms. Skall kolla detta dock.
Kahru (Björn på finska, TROR jag)