NU är fläcken borta.
Det var en off-white topp som var ganska dyr och en av mina älskingsgrejor. Naturligtvis så hade jag på den lyckats spilla makrill med tomatsås. Dessutom så var vi borta så någon akut fläckborttagning var liksom inte att tänka på ifall jag inte skulle gått med bar överkropp hem. Herregud det skulle vart en syn.
Den var tvättad flera gånger med vanlig color, Vanisch, Ta bort osv.
Fläcken bleknade men satt kvar. MItt fram vid ringningen också så att man inte kunde undgå att se den.
Idag har jag jagat galltvål. Inte apoteket, inte färghandeln inte Coop hade något att erbjuda. Men presentaffären som säljer luktljus och diverse naturprodukter hade. Såg att det var en Norrlandsprodukt så det förklarar varför ni Norrlänningar genast svarar Galltvål och Elisabet som har tyskalndskontakter. Tyskland är ju naturprodukternas förlovade land.
Måste säga att det var en kanonprodukt som kunde använda till mera än fläckborttagning. Främst som handtvål för oss som får torra händer vintertid.
Jag provade två gånger på fläcken och fick ner den till halva. Dvs om jag inte strök toppen så kanske den inte är så synlig. Fast jag brukar stryka och då framträder fläckar tydligare.
Så till sist såg jag att det feta var borta, nu var det förmodligen bara färgen av tomat kvar och sådant brukar enda utvägen vara att bleka.
OCh eftersom toppen var nästan vit så blekte jag och på 10 sek så var fläcken borta. Nu ligger plagget i tvättmaskinen och jag förväntar mig att det kommer ut som nytt.
Jag håller på att återerövra tvättstugan och det finns mycket fläckar att ta bort eftersom jag är den enda tvättpigan i familjen som ser sådant.
Så tack för hjälpen