Vi källsorterar
allt , men så har vi heller inget annat val eftersom komunens stadgar säger så. Och det är inga som helst problem, eftersom vi sorterade redan innan vi flyttade hit. Vi får listor från kommunen över vad som hör hit eller dit.
Eftersom vi bor som vi bor, så kan vi elda vårt "skräp " själva. Men allt som är brännbart är inte eldningsbart. Tex. mjölkkartonger, kan du elda sjäv som brännbart. Men du kan inte elda juiceförpackningar på samma sätt.
Jag skulle också i samma veva vilja påpeka, att det är galenskap, att elda nåt annat än torr ved och Dagtstidningar i en öppen spis/öppen spis med insats/kakelugn.
Har ni hört talas om sotbrand? Det kan ofta bero på att folk har användt fel papper som " tändpapper ", tex: papper som har en plastad insida, veckotidningar....etc.......och det i sin tur bildar kristaller , som lägger sig som en hinna i skorstensstocken, som blir till tjära, och som i sin tur Brinner utan att du är medveten om det, men, som om du har otur, kan ödelägga hela ditt livsverk.
Jag är jättetrött, och mitt facit har redan gått och lagt sig, men om det är nån som vill ha mer fakta om just eldning, så går det att få imorgon.
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!