Allt amerikanskt måste inte per definition vara dåligt. De har säkert bra saker oxå. Men det märkliga är att vi verkar mest ta efter de dåliga
Jag har rätt många släktingar i USA från flera olika släktgrenar spridda över flera stater. Träffade några av dem så sent som i somras. Det som de tycker är märkligt är att vi tar till oss saker som McDonalds och 7-eleven. Många amerikaner verkar själva vara trötta på McDonaldsdiet och tycker att det är skitmat. Samtidigt tycker de att vi har så bra matkultur i europa så de förstår inte varför vi vill byta bort den?
7-eleven har en märklig strategi liksom Starbucks och andra snabbmatsställen så är de överetablerade och uppmanar franchaisetagare att öppna nya butiker för att de som ligger bäst placerade ska slå ut och driva de andra i konkurs. I Kalifornien så är det visst vanligt att pakistanska invandrare driver 7eleven och många slutar tyvärr med konkurs och stora skulder.
När jag kollar i Göteborg så tycker jag att det ligger en 7eleven i snart varje gathörn oxå så vi tar efter den märkliga företagskulturen.
Annars finns det bra saker i USA oxå. Utbildning verkar generellt sett ha en högre status och akademiker ses inte som någon samhällsbelastning. Sedan har Kalifornien progressiva miljölagar och slår nog EU när det gäller att arbeta mot klimatförändringar.