CITAT (LadyG @ 06-10-2006, 13:32)
CITAT (Bettson @ 06-10-2006, 13:33)
Det är klart att det kan ju vara en tanke. Fast nummer 1575 osv är det nummer kunden själv numrerat sin faktura med så att det är viktigt att det blir rätt.
Men en annan sak. Har börjat fragga ofta nu. I rapporten står det någopt om MTF fil. OCh mina sådana filer är 94% på ena disken och 96% på det andra. Vet inte ett dugg vad det är men det låter lite oroväckande fullt.
Men jag har gott om space på disken.
Du menar MFT (Master File Table) antar jag. (Master file table är som en databasfil över alla dina filnamn och deras plats på den volymen, så att XP ska hitta dem på hårddisken)
Windows XP reserverar 12,5% av varje NTFS-volym för MFT. Om du sparar mycket småfiler riskerar du få slut på utrymme i MFT innan volymen är full, och då får man en fragmenterad MFT.
Diskdefragmenteraren kan inte defragmentera MFT. (Mig veterligen finns det inget program som kan eftersom MFT öppnas exklusivt för operativsystemet och om ett externt program skulle börja flytta runt data i en öppen fil skulle det kunna innebära att filen blir korrupt.)
För att öka utrymmet för MFT skriver du (i kommandotolken)
fsutil behavior set mftzone 2
Då ställer du in att XP ska använda 25% istället för 12,5% (vilket gör att du förlorar 12,5% i utymme på volymerna). Man måste starta om innan förändringarna träder i kraft.
Men något annat sätt att förhindra defragmentering i MFT känner jag inte till, och jag vet tyvärr inte hur man gör för att fixa det när det börjat bli fragmenterat.
UJ, uj, uj, det här måste jag nog ta hjälp med. Var sitter kommandotolken.
Jag uttytjar bara 15 % av diskens storlek men MTF är 96 % . Man mister i volym? Ska jag som är teknisk analfabet tolka det som att tabellsystemet tar ytterligare12,5% av diskens volym så att jag får mindre volym att spara på? Det skulle ju inte göra mig så mycket faktiskt.
Finns det andra för och nackdelar ( hastighet, instabilitet osv) som kan uppträda när man utökar tabellen?
Gäller den här MTF-tabellen hela datorn eller bara per disk? Kan det vara ide att skaffa flera diskar?
Eller komprimera till ZIP?