Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Officefunktioner, Kan man seriedöpa dokument?
          Bettson
          Inlägg 05-10-2006, 13:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Sitter och hanterar småfiler stor del av dagen. Skulle kunna spara mycket tid ifall man kunde seriedöpa dokument.

Har jag börjat lägga filer i en viss mapp så föreslår den oftast samma mapp nästa gång. Men jag har en massa dokument som ligger i serie.

Tex Lev 1248.pdf, Lev 1249.pdf osv. Idag rullar jag till sista dokument i mappen och pekar på det, ändrar siffran och sparar.

Jag gör om mänga dokumnet som kommer in som office imigewriter. Tar upp dessa med faxläsaren och sparar som pdf med acrobat.

Är det någon som har något tips. wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fizzgigg
          Inlägg 06-10-2006, 19:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

CITAT (Bettson @ 06-10-2006, 17:29)
          UJ, uj, uj, det här måste jag nog ta hjälp med. Var sitter kommandotolken.

laugh.gif

Jag uttytjar bara 15 % av diskens storlek men MTF är 96 % . Man mister i volym? Ska jag som är teknisk analfabet tolka det som att tabellsystemet tar ytterligare12,5% av diskens volym så att jag får mindre volym att spara på? Det skulle ju inte göra mig så mycket faktiskt.

Finns det andra för och nackdelar ( hastighet, instabilitet osv) som kan uppträda när man utökar tabellen?

Gäller den här MTF-tabellen hela datorn eller bara per disk? Kan det vara ide att skaffa flera diskar?

Eller komprimera till ZIP?

Kommandotolken får du fram antingen genom att trycka på Windowstangenten + R, skriva CMD och trycka Enter eller klicka på Start-knappen, välja Kör... och starta cmd därifrån.

Om vi säger att du har en hårddisk som är 100 gigabyte oformaterad används 12,5 gigabyte till MFT. I ditt fall är de gigabyten som används till MFT till 96% defragmenterat, dvs ungefär som att kasta in en terrierstor sprängladdning i ett bibliotek och sedan försöka hitta alla sidorna från böckerna. Att utöka till 25% (eller mer) gör att MFT skulle utnyttja 25 gigabyte av samma hårddisk som jag nämnde tidigare och det "nya" utrymmet skulle vara helt tomt och vackert så det skulle bli väldigt trevligt. Det enda det gör är däremot att köpa tid för ju fler filer som läggs till, raderas osv så kommer till slut även det nya utrymmet att fyllas och sedan kommer MFT återigen att se ut som ett sprängt bibliotek. Men eftersom du utnyttjar så lite utrymme på hårddisken tycker jag att det låter som en bra idé att utöka utrymmet för MFT och när det också blir fyllt kan du öka igen eller så har det gått så många år att det är dags att köpa en ny dator för den du har har blivit uråldrig.
          smile.gif

Nackdelen med att utöka MFT-utrymmet är att det egentligen bara köper tid och att det använder mer utrymme på hårddisken, men med tanke på hur lite du verkar utnyttja av hårddisken kan jag inte se någon nackdel med det.

Varje hårddisk har en egen MFT som gäller för just den hårddisken så extra hårddiskar skulle ge dig mer lagringsutrymme men inte göra något speciellt åt MFT.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon