CITAT (Bettson @ 06-10-2006, 17:29)
UJ, uj, uj, det här måste jag nog ta hjälp med. Var sitter kommandotolken.
Jag uttytjar bara 15 % av diskens storlek men MTF är 96 % . Man mister i volym? Ska jag som är teknisk analfabet tolka det som att tabellsystemet tar ytterligare12,5% av diskens volym så att jag får mindre volym att spara på? Det skulle ju inte göra mig så mycket faktiskt.
Finns det andra för och nackdelar ( hastighet, instabilitet osv) som kan uppträda när man utökar tabellen?
Gäller den här MTF-tabellen hela datorn eller bara per disk? Kan det vara ide att skaffa flera diskar?
Eller komprimera till ZIP?
Kommandotolken får du fram antingen genom att trycka på
Windowstangenten + R, skriva
CMD och trycka Enter eller klicka på Start-knappen, välja
Kör... och starta
cmd därifrån.
Om vi säger att du har en hårddisk som är 100 gigabyte oformaterad används 12,5 gigabyte till MFT. I ditt fall är de gigabyten som används till MFT till 96% defragmenterat, dvs ungefär som att kasta in en terrierstor sprängladdning i ett bibliotek och sedan försöka hitta alla sidorna från böckerna. Att utöka till 25% (eller mer) gör att MFT skulle utnyttja 25 gigabyte av samma hårddisk som jag nämnde tidigare och det "nya" utrymmet skulle vara helt tomt och vackert så det skulle bli väldigt trevligt. Det enda det gör är däremot att köpa tid för ju fler filer som läggs till, raderas osv så kommer till slut även det nya utrymmet att fyllas och sedan kommer MFT återigen att se ut som ett sprängt bibliotek. Men eftersom du utnyttjar så lite utrymme på hårddisken tycker jag att det låter som en bra idé att utöka utrymmet för MFT och när det också blir fyllt kan du öka igen eller så har det gått så många år att det är dags att köpa en ny dator för den du har har blivit uråldrig.
Nackdelen med att utöka MFT-utrymmet är att det egentligen bara köper tid och att det använder mer utrymme på hårddisken, men med tanke på hur lite du verkar utnyttja av hårddisken kan jag inte se någon nackdel med det.
Varje hårddisk har en egen MFT som gäller för just den hårddisken så extra hårddiskar skulle ge dig mer lagringsutrymme men inte göra något speciellt åt MFT.
It's not the years, honey, it's the mileage.