CITAT (Leocarpus @ 06-10-2006, 12:02)
CITAT (birgitek @ 06-10-2006, 11:53)
CITAT (Pirum @ 06-10-2006, 11:19)
Känns ju helt konstigt att jag ska försvara McDonalds, men jag skulle återigen tro att återvinningen (eller åtminstone att sakerna förbränns) fungerar bättre på McDonalds än på de flesta restauranger/gatukök/pizzerior i Sverige.
Jag är stor vän av hamburgare, nyttig och god mat. Skulle dock önska ett utbud av ekologiska hamburgare även i gatuköken. Men det kanske kommer.
Där har Du helt rätt, MacDonalds har ju verkligen satsat på miljön på senare år.
Sen begriper jag inte hur de skövlar regnskogar (de sysslar ju med mat). Kanske är jag dåligt påläst.
Birgit Ek
McDonald i USA importerar nötkött från sydamerika. Dels skövlas regnskog för att odla sojabönor till kraftfoder och andra produkter (fast där är nog veganer lika skyldiga som MCDonalds) och sedan använder man den övergivna åkermarken till bete för kor. Tyvär utarmas marken rätt fort pga primitivt åkerbruk så man måste röja mer skog efter några år.
Greenpeace i London låg i fejd med MCDonalds om detta på 90talet. MCDonalds VD i Storbritannien tyckte att det inte var något att bli upprörd över som engelsman för de åt ju ändå engelska hamburgare

Men försäkerhets skull så stämdes Greenpeace för förtal på miljardbelopp! för att minska den negativa publiciteten.
Men det gäller inte bara MacDonalds, varenda konsumbutik har ju billig oxfilé från Brasilien.Och jag tycker inte det är något att bli upprörd över, även befolkningen i Sydamerika har väl rätt att odla sin mark, eller skall den vara rekreationsplats åt rika storstadsbor.
Birgit Ek